Spokojenost

Je v dnešní době možné mít spokojené zaměstnance ve firmě? Ano, je.

Vždy mne velice potěší, když se dozvím, jak některé společnosti dbají na pracovní prostředí a spokojenost svých zaměstnanců. A naopak se divím, jak je možné, že stále tolik společností nechápe nové trendy, smysl péče o své zaměstnance a jejich osobní rozvoj. A přitom je to tak jednoduché. Já, jakožto firma, pečuji o vzdělání, spokojenost a růst svých zaměstnanců, to znamená, že rostu, jsem spokojená a rozvíjím se také. A přesně o to v podnikání přeci jde. Rozvoj = růst = vyšší výnosy = kvalitnější služby a produkty = spokojená společnost, zaměstnanci i klienti.

Dle mnohých průzkumů a výzkumů vychází, že šťastní lidé jsou v práci mnohem produktivnější. Pozitivní emoce lidi posilují, a to i v práci. Spokojení zaměstnanci jsou odolnější vůči stresu a výkonnější.

Šťastný zaměstnanec se pro firmu více angažuje, má nápady, je loajální vůči společnosti. Má zaujetí, má vyšší produktivitu práce a je ochotný doporučit produkty či služby firmy, pro kterou pracuje.

Harvardský psycholog Shawn Achor, který strávil více než deset let výzkumem a výukou, provedl svůj vlastní výzkum. Na základě svých průzkumů uvádí, že úspěch v práci vede ke štěstí a ukázal, že to vlastně může být úplně naopak. Zjistil, že pouze 25 procent našeho pracovního úspěchu je předurčeno mírou inteligence. Celých 75 procent je ovlivněno úrovní optimismu.

Zdroj: Výhoda spokojenosti – Sedm principů pozitivní psychologie, které jsou hnací silou úspěchů a výkonnosti v práci, Achor Shawn

Jak může společnost přispět ke spokojenosti zaměstnanců?

Zaměstnanci budou ve své práci spokojení, když se budou moci podílet na tvorbě a plnění firemní kultury a jejích hodnot. Budou-li mít prostor pro svou vlastní kreativní tvorbu. A bude-li jim společnost důvěřovat například tím, že je nechá o určitých věcech spolurozhodovat.

 „Lidi podporují to, co pomáhají vytvářet“. Jack Stack

I drobnosti se počítají.

Příprava při nástupu nováčka:

Při nástupu nováčka do společnosti je nutné, aby bylo vše pro nastupujícího připraveno v den jeho nástupu. Není nic více frustrující, nežli to, když nastoupíte do nové společnosti a nováček nemá připraveno pracovní místo a zařízení. Tím se může nový zaměstnance cítit ve společnosti nechtěný. Pamatujte, že změna zaměstnání je pro nováčka velice stresující situace. Nově příchozí tedy potřebuje podpořit a být co nejméně v několika prvních dnech stresován. 

O stresu si přečtěte více v mém článku Stres a jeho vliv na lidský organismus.

Každému nováčkovi by se měl věnovat mentor. Někdo, kdo bude průvodcem, podporovatelem a rádcem nového zaměstnance po celou dobu, kdy se zaučuje, ale i po této době.

Příjemné přijetí nového zaměstnance, ale i podporu stávajících zaměstnanců, můžete zajistit například firemní brožuru, ve které se nejen nově příchozí dozvědí, co se děje, co je ve firmě nového, co se plánuje, ale i to, kdo ve společnosti pracuje. Brožuru tedy můžete obohatit o fotografie stávajících zaměstnanců a o základní informaci o nich. Co je jejich zaměstnání, jaké mají koníčky apod. To vše pomůže zpříjemnit nástup nového zaměstnance.

Proveďte také nově příchozího celou firmou a představte ho ostatním (je-li to možné, bude záležet na velikosti společnosti, vzdálenosti mezi ostatními pobočkami apod.). Nicméně ne ihned první den. Nástup je stresující sám o sobě, mít velké ambice a představit zaměstnance ihned první den všem ostatním, může, již tak vypjatou situaci, ještě více zkomplikovat.

Dejte si s ním společný oběd, buď v rámci týmu, nebo zaměstnanec versus nadřízený.

Pečujte o své zaměstnance:

V dnešní době spoustu zaměstnavatelů nabízí mnoho typů benefitů (stravenky, penzijní připojištění, sic day, home office apod.). Vedle této péče, věnujte pozornost i mimo pracovním aktivitám. Zajděte společně na oběd, zorganizujte pro zaměstnance zábavné aktivity a večírky, vyhlaste firemní soutěž, mějte pro ně důstojné pracovní prostředí (i ve výrobní společnosti lze mít například prostor, kde se zaměstnanci stravují, pěkně upraven, čistý a uklizený. V kancelářských prostorách by toto neměl být žádný problém zajistit).

Vzpomeňte si na narozeniny svých zaměstnanců a pořádně to s nimi oslavte.

Pokud se některý zaměstnanec rozhodne ukončit pracovní poměr, s respektem tuto informaci přijměte a uspořádejte mu pořádnou rozlučku. Rozlučte se s ním důstojně, s úctou a s poděkováním za odvedenou práci.

Zahrňte do mimo firemních aktivit i rodinné příslušníky (příměstské tábory pro děti, vánoční večírek či sportovní aktivity i pro partnery zaměstnanců).

Zajímejte se o své zaměstnance a zaměstnanci se budou zajímat o vaši firmu:

Ptejte se zaměstnanců na jejich názory, na jejich potřeby. Ptejte se, co se ve firmě může zlepšit. Nebojte se řešit i to, co je špatně.

„Když lidé nemohou říci NE, pak jejich ANO nemá žádný význam“. Peter Block

Vtáhněte lidi do firemního děje. Spoluutvářejte se zaměstnanci firemní hodnoty, vizi i cíle. Hledejte společně firemní PROČ. Jakou budoucnost jako společnost chcete vytvořit, čím chce společností být užitečná.

Informujte zaměstnance o činnostech společnosti. Také o firemních hodnotách a vizi. Propagujte firemní úspěchy a vždy zdůrazněte, jak velký podíl na firemním úspěchu měli právě vaši zaměstnanci.

Odměňujte své zaměstnance podle odvedené práce, nikoli dle chyb, které neudělali. Netrestejte je za chybu, které se dopustili. Lidé vědomě nečiní špatně.

Vždy hledejte řešení a nebabrejte se v chybách.

Dovolte jim, být hrdí na svou práci a společnost, ve které pracují.

Mějte své zaměstnance na prvním místě. Klienti jsou důležití, ale bez zaměstnanců nebudete mít své klienty. Zaměstnanec, který je spokojený a hrdý na svou práci, bude kvalitně odvádět svou práci a tím bude pečovat i o vaše klienty.

Jednejte s lidmi, jako s lidmi, nikoli jako s čísly.

Rozvíjejte své zaměstnance a vaše společnost se bude rozvíjet s nimi:

Nechávejte své zaměstnance rozhodovat, budou se tím učit zodpovědnosti za svou práci.

Naslouchejte, naslouchejte, naslouchejte svým zaměstnancům, často mohou mít pravdu. Nebojte se jejich kritiky, vždy si ji vyslechněte a snažte se najít objektivní body v kritice.

Pomozte zaměstnancům najít jejich vlastní PROČ – smysl jejich práce. Pokud budou zaměstnanci chodit do práce jen kvůli výplatě, nebudou cítit, že jejich práce má smysl, nebudou kvalitními zaměstnanci a nebudou šťastní. Motivace penězi je pouze krátkodobá motivace. Jak najít osobní vizi si přečtěte v mém článku Moje osobní vize.

Naučte své zaměstnance spolu vzájemně spolupracovat, nebýt si konkurenty. Podporujete tím týmového ducha, který zpříjemňuje pracovní prostředí. Podporujte přátelský přístup mezi lidmi i vedením společnosti.

Dávejte lidem přiměřené výzvy, které mohou zvládnout. Pokud dostanou lidé možnost řešit problémy, tak je vyřeší.

Dejte prostor pro laskavost, dobrosrdečnost, přátelství a slušné chování.

Pokud Vás zajímá tématika úspěchu a spokojenosti, poslechněte si Simona Sinka a jeho 5 pravidel úspěchu.

Adéla Karlovská

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů